سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب | ماشین آلات صنعتی و ساختمانی

معرفی مخزن های پلی اتیلن

    نظر

مخازن پلی اتیلنی برای نگهداری موادی نظیر آب آشامیدنی که مسائل بهداشتی و زیست محیطی نظیر عدم تغییر بو، مزه و خصوصیات (با گذشت زمان) برای آنها بسیار مهم است وچون پلی اتیلن ماده ای است که از لحاظ شیمیایی غیر فعال بوده و با مواد دیگر واکنش نمی دهد. این خصوصیت باعث شده پلی اتیلن بهترین گزینه برای تولید مخازن باشند. مخزن پلی اتیلنی به علت مقاومت مناسب در برابر شرایط جوی مختلف و انعطاف پذیری از دوام بالایی برخوردار بوده و زمان کاربری نسبتاً طولانی دارند. ضمناً در مواردی که نیاز به مدفون نمودن تانک وجود دارد (نظیر تانکهای سپتیک) انعطاف پذیری پلی اتیلن مقاومت آن را در مقابل فشار ها و نیروهای اعمالی بالا می برد. به علاوه، به علت خاصیت ضد خوردگی پلی اتیلن، تانک های پلی اتیلنی (مخزن) در زمین-های مرطوب از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند.

مخازن پلی‌اتیلن برای نگهداری و ذخیره آب و سایر سیالات سازگار با پلی اتیلن مورد استفاده می باشند. این مخازن در اشکال و ابعاد و حجم‌های متنوعی در تولید می شوند. یکی از بهترین ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن این است که نسبت به دیگر مخازنی که از جنس‌های دیگر ساخته می‌شوند، قیمت بسیار مناسبتری دارند و به راحتی می‌توان آنها را تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. این مخازن پلی‌ اتیلنِ حجیم با بیشتر مایعات سازگار هستند و در هر صنعتی از کشاورزی گرفته تا کسب و کارهای صنعتی و نیمه صنعتی و به عنوان ذخیره آب مجتمع های بزرگ مسکونی از آنها استفاده نمود. با توجه به موادِ منعطفی که در ساخت مخازن پلی اتیلن استفاده می‌شود و همینطور روش ساخت آنها، می‌توان شکل‌های متنوعی با توجه به مصارفِ مختلف به آنها داد.

دیگر ویژگی محبوب و پر استفاده‌ی مخازن پلی اتیلن حجیم و فوق حجیم این است که می‌توان آنها را به صورت بی رنگ تولید کرد تا میزان مایعی که درون آنها وجود دارد به راحتی قابل دیدن باشد. همین ویژگی باعث شده است بسیاری از صنایع مختلف از مخزن‌های فلزی و دیگر نوع مخزن‌ها استفاده نکرده و به مخازن حجیم و فوق حجیم پلی اتیلن روی بیاورند. همینطور حجم بالایی که این مخازن پلی اتیلن می‌توانند داشته باشند یک قابلیت پراستفاده‌ی دیگر برای صنایعی است که با حجم بالایی از مایعات سر و کار دارند محسوب می‌شود. مخازن پلی اتیلن می‌توانند ۱۰۰۰۰ لیتری، ۲۰۰۰۰ لیتری و حتی بیشتر نیز باشند.

دسته بندی انواع مخازن پلی اتیلن


مخازن افقی
مخزن پلی اتیلن افقی یا (خوابیده) از 70 لیتر تا 10000 لیتر و به صورت تک لایه، سه لایه و برای مصارف دارویی چهار لایه تولید می شود. مخزن پلی اتیلن افقی به دلیل نوع طراحی و تولید، فشار حاصل از وزن آب یا مایعات ذخیره شده در داخل تانکر پلی اتیلن را در سطح مقطع بیشتری نسبت به مخازن دیگر پخش کرده و در نتیجه در صورت نیاز به نصب مخزن آب پلی اتیلن در پشت بام، به نسبت سایر مخازن ذخیره سازی انتخاب بهتری هستند.

مخازن عمودی
مخازن عمودی یا ایستاده در حجم های 80 لیتر تا 20000 لیتر و در انواع تک لایه و سه لایه تولید شده و آماده فروش می باشند.
مخزن عمودی به صورت یکپارچه تولید شده و قیمت آن از سایر مخازن (افقی، مکعبی، زیرپله و…) هم حجم کمتر می باشد. نصب این منبع پلی اتیلنی بر روی پشت بام توصیه نمی شود مگر اینکه سطح محل نصب آن تقویت شده باشد. مخزن آب پلی اتیلن عمودی به دلیل استحکام بیشتر و هم چنین قیمت کمتر مناسبترین گزینه برای استفاده در فضاهای باز می باشد.

مخازن پلی اتیلن دفنی و سپتیک


مخازن پلی اتیلن دفنی و سپتیک تانک ها به سه صورت دفنی و زمینی و هوایی نصب می شوند ولی به دلیل اینکه لوله ورودی فاضلاب به مخازن پلی اتیلن دفنی و سپتیک تانک در زیرزمین واقع شده است، نصب دفنی مخازن پلی اتیلن دفنی و سپتیک معمول تر است.

حجم مخازن پلی اتیلن دفنی شرکت آریا پلاست محدودیت ندارد و از ۱۰۰ لیتر تا ۱۰۰۰۰۰ لیتر موجود میباشد .

برای نصب مخازن پلی اتیلن دفنی و سپتیک علاوه بر محاسبه دقیق ظرفیت سپتیک نیاز است تا نیروی وارده از خاک موجود در اطراف و بالای سپتیک در نظر گرفته شود. در صورتی که مقاومت کافی مخازن پلی اتیلن سپتیک پیش بینی نشود، به علت اعمال بارهای وارده سپتیک تغییر شکل داده و از محل اتصالات دچار شکستگی و در نهایت نشت فاضلاب به بیرون خواهد شد. در صورتیکه خروجی پساب سپتیک تانک وارد زمین یا خاک میشود زمین مورد نظر باید حداقل ۱۰ متر از ساختمان فاصله داشته با شد و حداقل ۳۰ متر از چاه های آب فاصله داشته باشد.

مراحل نصب مخازن پلی اتیلن سپتیک


زمین محل نصب مخازن پلی اتیلن سپتیک به گونه ای حفاری شود که طول و عرض آن یک متر بیشتر از ابعاد سپتیک و عمق آن به اندازه مجموع ارتفاع سپتیک و لوله ورودی مخازن پلی اتیلن سپتیک باشد. همچنین در موقع حفاری جهت عدم ریزش خاک، دیواره ها دارای شیب باشند.

۲- قبل از اجرای فنداسیون مخازن پلی اتیلن سپتیک در صورتی که زمین مقاومت کافی ندارد یک لایه بتن مگر با عیار حداقل ۱۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب در کف گودی به صورت کاملا تراز اجرا شود. سپس فوندانسیون به ضخامت ۲۰ سانتیمتر و از نوع آرماتور بندی شده اجرا می شود. ابعاد فنداسیون مخازن پلی اتیلن سپتیک طوری باشد که از هر طرف به اندازه ۵۰ سانتیمتر از طول و عرض سپتیک بیشتر باشد.

۳- مخازن پلی اتیلن سپتیک تانک را بر با کمک قلابهای مخصوص با استفاده از جرثقیل در گود قرار دهید.

۴- لوله های وروردی و خروجی و خروجی گاز را متصل به مخازن پلی اتیلن سپتیک نمایید.

۵- خاک مازاد گودبرداری را الک کرده تا سنگریزه با قطر بیشتر از ۲ سانت نداشته باشد.

۶- خاک الک شده را بصورت دستی یا با استفاده از وسایل مکانیکی در اطراف مخازن پلی اتیلن سپتیک تانک بریزید. دقت نمایید که خاک نباید مستقیما بر روی سپتیک تانک ریخته شود بلکه باید در فضای بین سپتیک تانک و دیواره گود ریخته شود.