سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب | ماشین آلات صنعتی و ساختمانی

دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن

دستگاه های اکسیژن ساز برای کاربردهای متفاوتی تولید و عرضه می شوند. شرکتهای مختلف با تولید اکسیژن سازهای صنعتی برای استفاده در بسیاری از صنایع مانند پرورش ماهی، مراکز درمانی و بیمارستان ها، برشکاری اکسیژن، مشعل های هیدروژن-اکسیژن در صنعت شیشه سازی، مراکز پژوهشی و آزمایشگاه ها ...و ... فعالیت دارند.
شما باید هنگام خرید اکسیژن ساز به فعالیت و حرفه خود توجه داشته باشید و دستگاه تان را با توجه به کارایی مورد نیاز خود خریداری نمایید. باید هنگام خرید اکسیژن ساز شرکت ارائه دهنده دستگاهی را انتخاب نمایید که خدمات پس از فروش بهتری ارئه میدهند.
ممکن است شما کپسول اکسیژن یا اکسیژن ساز را به عنوان یک وسیله برای رساندن اکسیژن به بدن بشناسید، اما باید توجه داشته باشید که روش رساندن اکسیژن در کنار مشخصات این دو مدل اکسیژن رسانی کاملاً متفاوت می باشد.

طرز کار دستگاه اکسیژن ساز

اکثر دستگاه های اکسیژن ساز از تکنولوژی PSA ( جذب نوسانی فشار) استفاده می کنند و در مراقبت های پزشکی خانگی و یا مطب پزشکان ، که نیازمند ارائه اکسیژن هستند اما استفاده از اکسیژن مایع و فشرده شده خطر دارد، مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه اکسیژن را گرفته و نیتروژن های آن را جدا می کند تا یک گاز غنی شده از اکسیژن تولید شود و آن را در اختیار کسانی قرار می دهند که سطح اکسیژن خونشان پایین است.

از این دستگاه نیز به عنوان یک منبع اقتصادی اکسیژن در فرایند های صنعتی نیز استفاده می شود و در این زمینه به نام ژنراتور گاز اکسیژن نیز معروف است. دستگاه های اکسیژن ساز برای جذب گازها از یک غربال مولکولی استفاده می کنند و با تکنیک جذب نوسانی فشار، نیتروژن را به مواد معدنی زئولیت تبدیل می کند و نیتروژن ها را کاملا خارج می کند. این کار باعث میشود اکسیژن به عنوان گاز اصلی و اولیه باقی بماند. در فشار بالا زئولیت های متزلزل به دلیل گسترده بودن سطح آن و ویژگی های شیمیایی اش نیتروژن های زیادی را جذب می کند. بعد از جمع آوری اکسیژن و دیگر مواد آزاد، فشار پایین آمده تا نیتروژن ها به راحتی دفع شوند.

دستگاه مولد اکسیژن متشکل است از یک کمپرسور هوا، دو سیلندر پر از گلوله های زئولیتی، یک مخزن مساوی کننده فشار و چند شیر فلکه و لوله. قیمت اکسیژن ساز نیز با توجه به اندازه و کاربرد آن بسیار متنوع است. برای اطلاعات بیشتر حتما نیاز است تا با کارشناسان مشورت نمایید.

مراحلی که این دستگاه طی میکند تا اکسیژن خالص تولید شود :

 

  • در مرحله اول اکسیژن وارد دستگاه شده
  • در مرحله دوم مقدار نیتروژن موجود در هوا تا حد زیادی کاسته میشود.
  • در مرحله سوم میزان اکسیژنی که باید از دستگاه خارج شود تنظیم میگردد و خروجی اکسیژن بر حسب لیتر بر دقیقه میباشد.
  • در مرحله آخر نیز اکسیژن تغلیظ شده توسط نازل و ماسک مخصوصی به مصرف بیمار میرسد.


اکسیژن ساز در انواع مختلفی نیز تولید میشود. اکسیژن ساز خانگی و اکسیژن ساز همراه از جمله اکسیژن سازهایی هستند که در بازار موجود میباشند. اکسیژن ساز خانگی همانطور که از نامش نیز پیداست در داخل  منزل مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند اکسیژن موجود در هوای منزل را تغلیظ و در اختیار بیمار قرار دهد. این نوع اکسیژن ساز با برق خانگی کار میکند و معمولا حمل آن به لطف چرخ هایی که برای آن تعبیه شده است به آسانی انجام میشود.

اکسیژن ساز همراه نیز قابل حمل میباشد و بیمار میتواند آنرا به همراه خود به هر مکانی انتقال دهد. دستگاه اکسیژن ساز همراه از باتری تعبیه شده در داخل خود انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین میکند. برخی از انواع دستگاه اکسیژن ساز بصورت پالسی و برخی دیگر بصورت مستقیم اکسیژن را به بیمار میرسانند.

نکاتی درباره دستگاه مولد اکسیژن

کمپرسور موجود در دستگاه اکسیژن ساز، فصار و درصد اکسیژن را در محفظه ها بالا برده و خلوص اکسیژن داخل آن ها را به 94 درصد و فشار آن را به حدود 230 میلی متر جیوه می رساند .

اکسیژن از درون محفظه نگه داری به پشت فلومتر جلوی دستگاه هدایت شده و از نازل مخصوص به سمت بینی و دهان بیمار هدایت می گردد . توجه به نکاتی اساسی راجع به دستگاه اکسیژن ساز ضروری می باشد :

_خلوص اکسیزن خروجی اکسیژن ساز معمولا بین 93 تا 95 درصد می باشد .

_دستگاه به طور عادی اگر روشن باشد و به بیمار متصل نباشد هیچ گونه اکسیژنی را به فضای اتاق اضافه نمی نماید .

_اکسیژن ساز خانگی با برق کار کرده و فاقد باتری و یا سیلندر ذخیره می باشد و به محض قطع شدن برق عمل دستگاه متوقف می گردد .